Friday, December 12, 2008

Mengenal pasti jika anak anda mengambil dadah

IBU bapa kadang-kala berkata, mereka langsung tidak menyedari anak mula mengambil minuman beralkohol dan najis dadah.

Ini adalah kerana mereka tidak menyedari petunjuk yang ada di sekitar mereka. Jangan biarkan ini berlaku kepada anda.

Berikut merupakan beberapa tanda yang anda perlu cari:

1. Kesan melalui deria bau

Anak remaja anda masuk ke dalam rumah pada malam hujung minggu selepas menghabiskan masa dengan rakan-rakan. Bagaimana anda mengenal pasti sama ada dia telah minum atau menghisap rokok?

Cuba memulakan perbualan dengan anak anda tetapi bukan dengan menjerit dari jauh (menerusi beberapa bilik) atau dalam bilik tertutup, tetapi dengan perbualan secara langsung.

Anda juga perlu berasa sangsi jika anak anda masuk ke dalam rumah dengan mengunyah gula-gula getah, nafas berbau pudina, ataupun anda mencium bau losyen yang baru sahaja digunakan. Anak anda mungkin cuba menyembunyikannya dengan haruman tersebut.

2. Teliti lebih dekat

Jika anak remaja anda menggunakan atau menyalahgunakan bahan haram, terdapat bukti visual yang boleh dikesan.

Cuba teliti mata anak anda, ia boleh menunjukkan tanda sebarang penggunaan bahan dadah.

Jika anak anda mengambil ganja, matanya akan menjadi merah dan anak mata akan mengecil.

Jika anak anda mengambil alkohol, anak mata akan membesar, dan dia mungkin menghadapi kesukaran untuk memberi tumpuan.

Selain daripada itu, alkohol turut memberi kesan dengan menyebabkan muka dan pipi menjadi merah.

Penggunaan suntikan dadah meninggalkan tanda, kebiasaannya di tangan, tetapi ia juga mungkin terdapat di kaki.

Menghidu kokain menyebabkan hidung berdarah dan lama-kelaman akan mengikis septum di dalam hidung.

Jika terdapat tanda terbakar di bibir atau jejari anak anda, dia mungkin menghisap bahan mengkhayalkan melalui kaca panas atau paip besi.

Lebam atau tanda di sekeliling mulut di samping tanda cat di badan atau pakaian, bau kimia atau hidung selesema juga menunjukkan penggunaan ubat sedut atau inhalan iaitu amalan menghidu asap daripada bahan kimia untuk khayal.

Pil ekstasi menyebabkan kesakitan gigi, meningkat rangsangan dan kehilangan kepekaan kepada persekitaran.

Cuba juga mengenal pasti tanda-tanda ketaksuban (peka) terhadap cahaya dan bunyi, pengambilan air berlebihan dan bertindak keanak-anakan.

3. Perubahan mood

Cuba lihat sebarang perubahan terhadap mood anak anda. Bagaimana keadaannya? Adakah anak anda membuat bising dan kecoh, atau ketawa mengilai tanpa sebab.

Adakah anak anda menunjukkan kemarahan, dan letih tanpa sebab sepanjang malam? Adakah dia kelihatan tidak sihat dan terjatuh dalam bilik air?

Ini merupakan tanda-tanda yang menunjukkan mereka berkemungkinan menggunakan bahan haram seperti alkohol, ganja, dan sebagainya.

Anda juga perlu memberi perhatian terhadap kelakuan anak remaja anda pada setiap masa.

Jika dia menjadi pendiam, marah, kurang berkomunikasi yang berlangsung selama lebih kurang beberapa minggu, kemungkinan sesuatu telah berlaku kepada anak anda.

Anak anda berkemungkinan menjadi marah jika anda cuba membantu dan dengan tegas meminta anda tidak mengganggu, tetapi anda perlu mengetahui apakah yang sedang berlaku.

Walaupun terdapat pelbagai alasan yang menyebabkan anak anda merasa naik angin, anda perlu mempertimbangkan kemungkinan yang dia telah menunjukkan tabiat penggunaan bahan larangan.

4. Kemalangan kereta

Bagi kebanyakan remaja yang lebih dewasa, kenderaan mereka adalah kehidupan mereka.

Jika anda mengesyaki bahawa anak anda menggunakan dadah, cuba periksa kereta mereka untuk sebarang petunjuk.

Jika anda berasa syak-wasangka, periksa dalam kenderaan mereka; kebanyakan anak remaja malas membersih dan mengemaskan kereta mereka.

Adakah bahagian dalaman kenderaan berbau asap ganja atau alkohol? Adakah terdapat sebarang botol, paip, paip air atau dadah jenis paraphernalia di lantai kereta dan disorokkan di dalam laci kereta?

Jika anda menjumpai sesuatu, bersemuka dengan anak anda dengan segera; berterus-teranglah dan beritahu anak anda apa yang anda temui dan kenapa anda berasa bimbang.

5. Penipuan atau berahsia

Tiba-tiba anda mendapati anak-anak yang jujur mula menipu setiap masa. Rancangan pada petang hari dan hari minggu mula kelihatan meragukan.

Anak anda sama ada tidak pasti ke mana hala tujunya atau alasan yang tidak kukuh (anak anda tidak mampu menceritakan wayang yang baru ditontoni, atau rakan yang sepatutnya keluar dengan anak anda telah menelefon dan mencari anak anda).

Malah, jika anda menemui sebarang penggunaan bahan mengkhayalkan (satu tin bir atau rokok ganja dalam bilik anak anda), anak anda mungkin mempunyai seseorang atau sesuatu yang lain untuk dipersalahkan.

Apabila sebarang alasan gagal, anak anda membalas pertanyaan dan kebimbangan anda dengan memberitahu ia bukan masalah anda.

Sesuatu pasti telah berlaku, dan anda perlu mengenal pasti apakah yang disembunyikan oleh anak anda.

6. Kurang motivasi

Gred anak anda semakin menurun dan tiada alasan jelas mengenai puncanya. Dia memberi penjelasan yang sukar dipercayai dan memberi jaminan kepada anda bahawa dia boleh mengendalikan situasi tersebut, tetapi gagal mengatasinya.

Dia mungkin ponteng kelas dan mengabaikan masa untuk menyiapkan kerja rumah. Dia juga kelihatan hilang minat terhadap aktiviti-aktiviti lain.

Anda menerima panggilan daripada guru, jurulatih, guru besar, kesemuanya menyatakan perkara yang sama iaitu anak remaja anda ponteng kelas, aktiviti atau latihan, dan apabila dia menghadiri kelas-kelas tersebut, dia langsung tidak menunjukkan sebarang usaha.

Ini boleh menunjukkan tanda masalah penyalahgunaan bahan larangan, di mana keinginan untuk mabuk atau khayal telah menjadi keutamaan dalam hidup anak anda.

7. Kehilangan alkohol, rokok, duit atau barang berharga

Bagi remaja yang ingin mabuk atau membeli dadah, rumah ibu bapa boleh menjadi sumber utama sebagai punca wang tunai.

Sesetengah ibu bapa menyimpan beberapa jenis minuman beralkohol dalam rumah, sama ada tin bir, botol wain, atau kabinet yang merupakan tempat meletak pelbagai jenis arak.

Jika mereka memerlukan duit untuk membeli dadah, mereka akan mula menyelongkar dompet ibu bapa, mencuri duit, atau mencuri barang-barang berharga seperti barang kemas untuk dipajak atau dijual.

Anda juga perlu memantau jumlah alkohol dalam rumah anda. Jika anda menyedari terdapat botol arak yang hilang atau arak yang dicairkan dengan air, anda perlu mengunci tempat tersebut supaya anak remaja anda tidak boleh mendapatkannya.

Maklumkan kepada anak anda bahawa anda mengetahui apa yang sedang berlaku dan anda tidak akan bertoleransi dalam tabiatnya mencuri daripada anda.

8. Masalah aliran tunai

Anda menyedari sesuatu berlaku apabila duit anda mula hilang. Terdapat kaedah berkaitan wang tunai yang boleh mengesan masalah ini.

Sudah tentunya, dadah dan alkohol membabitkan wang, malah dadah yang tidak begitu mahal juga lama-kelamaan akan menyebabkan kehilangan duit.

Kemungkinan anak anda menggunakan wangnya sendiri (elaun, gaji dan bantuan, apa sahaja) untuk membeli dadah tersebut.

Pada masa sama, jika dia tiba-tiba mempunyai lebih banyak duit untuk pakaian, cakera padat, atau barang-barang lain, menjangkaui apa yang mampu dimilikinya, beri pertimbangan bahawa anak anda mungkin mengedar dadah. Dalam situasi sebegini, memeriksa bilik anak anda mungkin dapat menjelaskannya.

9. Perubahan rakan taulan

Anda menyedari bahawa anak remaja anda melepak dengan kumpulan yang berbeza. Adalah perkara biasa bagi para remaja untuk mendapat kawan baru, tetapi malangnya rakan-rakan baru ini membimbangkan anda.

Kemungkinan rakan-rakan baru ini adalah lebih berumur dan kelihatan lebih nakal dan berdikari, dengan kurang pengawasan ibu bapa dan kurang berminat di sekolah.

Walau apapun kesnya, anak remaja anda berkemungkinan akan mempertahankan pilihan rakan sebaya mereka, dengan menyatakan kawan baru tersebut lebih menyeronokkan dan memahami.

Tetapi, jika anda berasa sangsi dengan apa yang mereka lakukan, pantau dan perhatikan mereka dan ikutlah naluri anda.

No comments: