Saturday, December 6, 2008

Sesetengah orang tidak patut mempunyai orang gaji!

Posted on Wednesday, December 03 @ 15:05:50 MYT by pu3saadong
"Jika anda mempunyai orang gaji yang disukai, layani dirimu sendiri."
- Benjamin Franklin

Malaysiakini - Orang gaji dilayan dengan kejam: Surirumah mendapat 18 tahun.

Ianya satu kes yang menyedihkan berkenaan bekas pramugari, Yim Pek, yang telah berlaku kejam terhadap Nirmala Bonat. Di antara kelakuan jenayah yang dilakukan ke atas pekerjanya adalah menekan seterika panas ke atas belakang dan buah dada Bonat, dan menuangkan air panas ke atas kedua belah kakinya.

Dan salah satu 'sebab' perlanggaran susilanya yang menyedihkan di atas aktiviti-aktiviti jenayahnya ialah kekejamannya yang telah mendorongnya untuk bertindak kejam ke atas Bonat kerana 'tidak melakukan kerja-kerja rumah dengan sempurna' . Dari lubang ta*k manakah Yim telah keluar?

* Saya telah membaca semula perenggan di atas dan (di sebalik kesalahan tatabahasa dan bentuk susunan kata yang saya harap saya telah perbetulkan) tak boleh memberi alasan, dan tak boleh membenarkan jenayah sebegitu kejam memperoleh satu 'sebab'- kekejaman tidak boleh dijadikan 'sebab'.

Mahkamah Sesi telah mendapati Yim bersalah atas menyakiti orang gajinya secara parah, dan menjatuhkan hukuman penjara ke atasnya 18 tahun.


Saya teringat kes ini walaupun sebelum saya memulakan blog saya sendiri, Ktemoc Konsiders. Emosi-emosi yang dilemparkan di dalam sesetengah blog di atas kekerasan kekejaman dikesali kerana mempunyai nada perkauman.

Yim telah melakukan kesalahan jenayah, pihak berkuasa telah menjatuhkan hukuman ke atasnya, dan berdasarkan kepada bukti mahkamah Malaysia telah mendapatinya bersalah dan menjatuhkan kepada dirinya hukuman yang adil.

Tak perlulah di kaitkan dengan soal perkauman. Yim melakukan sesuatu yang dasyhat; dia akan menerima pembalasan di atas jenayahnya.

Saya langsung tidak kasihan padanya; tetapi simpati saya adalah kepada Nirmala Bionat. Saya mengharapkan agar sedikit pemberian kewangan di atas tangungan penderitaannya. Mungkin dia boleh menyaman agensinya dan Yim (suaminya).

Malangnya sesetengah rakyat Malaysia tidak boleh menangani masalah pembantu rumah dengan bertamadun. Pembantu rumah Asia (rakyat Filipina) telah dilayan seperti tai*k jika bukan menjadi mangsa seksual majikan tidak bermoral di Timur Tengah. Di Malaysia sekalipun terdapat laporan-laporan majikan lelaki yang menjalankan kekerasan seksual terhadap pembantu rumah mereka. Kekerasan tersebut tidak hanya tertakluk kepada mana-mana satu kumpulan etnik.

Baru-baru ini saya telah mendapat tahu tentang satu kes sedih. Walaupun tidak ada insiden kekejaman seksual, penderaan atau sebarang kesalahan oleh majikan, saya boleh tahan dengan sikap keluarga itu terhadap pembantu rumahnya.

Mereka telah melayannya seperti tidak wujud sebaiknya dan sebagai mesin robot seteruknya. OK, saya kenal keluarga itu dengan baik - orang itu adalah sepupu jauh saya.

Pembantu rumah telah bekerja dengan begitu kuat (sudah pukul 2:30 petang dan pembantu rumah itu masih belum makan tengahari) apabila anak perempuan majikannya yang berumur 15-tahun melemparkan gelas plastiknya kepada pembantu rumah dan mengarahkannya di dalam suara yang sombong supaya membasuhnya.

Darah saya naik ke tempat di mana angkasawan kita telah pergi, terus dari atas bumbung ke angkasa lepas. Saya tidak dapat membantu tetapi mengeluarkan suara marah seorang 'pakcik' dan mengarahkan remaja itu bangun dari bermalasan di atas sofa supaya membasuhnya sendiri.

Dia begitu terkejut dengan perubahan saya yang biasanya bernada peramah, dan saya juga dapat merasa satu percubaan untuk mengingkari arahan saya sebelum dia melihat wajah saya yang garang. Dia begitu takut dan terus pergi untuk membasuh gelas itu. Dan saya tidak berlakon, tetapi benar-benar naik angin dengan sikapnya yang tidak bertimbang-rasa dengan manusia lain.

Sudah tentu sekali sepupu saya dan isterinya tidak gembira dengan hukuman saya kepada anak perempuan mereka. Apabila saya mengingatkan sepupu saya bahawa sudah 2:30 petang dan pembantu rumah itu masih belum makan tengahari dia membalas (dalam Hokkien): "Chee harng ay larng - ee larng ay yau choi chnea."

Tekanan darah saya sudah berada di angkasa lepas terus ke planet lain.

"Chee harng ay larng -ee larng ay yau choi chnea" diterjemahkan akan menjadi "Manusia jenis ini - mereka tahu bagaimana untuk mencari makanan".

Ta*k - Chee harng ay larng!

Itu adalah satu jenis perkauman dengan kekurangan pengakuan atau penerimaan bahawa pembantu rumah adalah manusia.

Saya merenungnya, menunjukkan kejutan dan kejijikan di atas kelakuannya seperti yang diluahkan oleh terma "Chee harng ay larng!".

Walau apa pun, saya tidak pernah kembali ke rumahnya, walaupun saya telah, dan masih dijemput pada beberapa kali. Si bodoh yang menyedihkan itu tidak menyedari kelakuannya yang dasyhat sekali sehinggakan dia juga bertanya kepada saudara-mara kami kenapa saya tidak mempedulikannya lagi.

Sesetengah orang tidak patut mempunyai pembantu rumah.

Diterjemah dari http://ktemoc.blogspot.com/

No comments: