Thursday, October 16, 2008

Galah sambung untuk pemilik dusun

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
Ramai pekebun tidak kira sama ada yang menanam komoditi seperti kelapa sawit, kopi, koko atau dusun seperti rambutan, petai atau manggis memang menghadapi masalah mengait buah.

Mereka memerlukan galah yang panjang, biasanya diperbuat daripada buluh dan berbahaya semasa menggunakannya.

Justeru sebuah syarikat ReachAll ASDePro Enterprise telah berjaya menghasilkan galah yang bukan saja ringan tetapi juga boleh disambung sehingga mencecah 15 meter (45 kaki).

Pegawai ReachAll, Jefri Ishak berkata, galah itu mendapat permintaan yang amat menggalakkan daripada pekebun dan pemilik dusun.

“Galah sambung serbaguna ini sesuai digunakan oleh pekebun-pekebun kecil yang mempunyai kebun yang jauh dari rumah.

“Tentu saja mereka sukar membawa galah yang panjang di belakang motosikal dan juga mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya lain,” katanya semasa ditemui pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan (MAHA) 2008 di Serdang, Selangor, baru-baru ini.

Setiap set galah sepanjang lima kali boleh disambung sehingga mencapai 15 meter mengikut keperluan pengguna.

Malah galah daripada campuran aluminium aloi yang berkualiti tinggi ini dapat dimuatkan dalam beg bagi memudahkannya dibawa dan disimpan.

Jefri menambah, set galah yang lengkap dengan getah pemegang dan beg bagi memudahkannya dibawa serta simpan malah mengelakkannya daripada kecurian.

“Set galah ini memudahkan kerja-kerja mengait bermula dengan ketinggian lima kaki dan boleh dipanjangkan dengan mudah dan cepat kerana lebih ringan.

“Galah sambung serbaguna ini boleh digunakan dalam pelbagai keadaan dengan menyambung di penghujungnya," katanya.

Sekiranya salah satu daripada galah rosak, pengguna hanya perlu membukanya dan pasang dengan yang lain dan kerja-kerja boleh diteruskan.

Pemasangan galah berkenaan juga amat mudah iaitu anda hanya perlu sisip, pusing dan klik. Begitu juga untuk membukanya.

“Selain galah, ReachAll juga memasarkan pisau sawit, pisau bunga sawit, pisau pinang, penyapu sawang, kacip rambutan, pisau kelapa dan gergaji dahan,” katanya.

Sesiapa yang ingin mendapatkan maklumat mengenai galah serbaguna ini bolehlah menghubungi ReachAll di 05-8914134 atau e-mel: asdepro@ spptsb.com atau laman web http://galahsambung.blogspot.com

Jenny: Dulu pernah design galah untuk kait buah2an yang mana buah tidak jatuh ke tanah, ia di tadah dan jatuh slow2 buah tak rosak, itu projek rekacipta aku masa tahun 3 UTM. Siap takat proposal saja, projek akhir buat pemungut daun kayu pakai tolak. Projrk ni siap tapi payah nak buat kelik kg. gambar tak silap ada disimpan sebagai konangan. Suka juga merekacipta nih, taktaulah projek besar dan buat ke tidak , projek nak kawal suhu dunia...kah2222

No comments: