Thursday, November 13, 2008

LADANG ANGGUR MANEK URAI

Ini satu lagi minat aku, tanam pokok, tapi bukan serupa orang, tanam pokok untuk kepuasan, layan minat katakan. Dah lama try tanam anggur ni, mula tanam tahun 2003, ambik benih di SJK C Chukai, Kemaman, Trg. Tanam dalam pasu, naik ada setinggi sekaki dua kaki, kalau tak mati dia ngok, atau berit, atau terbantut, hidup segan mati mau. Tapi tak mati,tunggul dia akan keluar tunas baru, dan begitulah berganti bulan dan tahun, nak buang sayang, sebab induk dia di SJKC Chukai berbuah tak kira musim ada sokmo. Keadaan ini berlarutan sehinggalah aku bertukar ke Manek Urai, bawak juga tunggul pun,masih lagi perkara sama berlaku, naik sekaki mati, tunas balik. Kebetulan ada cikgu di manek urai juga tanam angur mah dia, Cikgu Zamri. Aku bagi kat dia jaga pulak, aku ambik benih mah dia tanam, yang ini mungkin sesuai dengan cuaca kat sini naik menjalar melebihi ketinggian rekod aku tanam sebelumni, ada sikit harapan, dalam hati kata biar tak berbuah asalkan pokok sihat subur merimbun buat hiasan , kalu orang tanya , ini pokok anggur, sehinggalah dua bulan lepas , aku try tambah para dan buang semua daun cabang yang tak segar. Maka dalam masa dua minggu keluar tunas baru, salah satu tunas itu telah mengeluarkan bunga, dan pokok pun tumbuh subur. Pengalaman dan hasil kajian selama 5 tahun ini memberi ilmu besar yang amat berharga untuk aku tanam anggur, oooo begitu caranya, kalau tak try tak tau, kalau ikut teori senang, cuba buat baru tau, serupalah dalam apa perkarapun memang kena buat praktikal setakat teori tak jadi. Proses pengalamian itu penting.....jangan buat perkara yang salah disisi undang2 dan agama sudahlah.


Buah anggur sulungku, comel molek tuh, Masa tanam dulu, aku harap pokok subur je, ada dayn menghijau penuh parapun tak apa dah, sekarang boleh tengok buah yang dah mula masak,waduh sukanya...rasa belum tau masam ke manis...bagiku aparaspun tak apa, tapi kalau manis..laaagi suka.

Ni nak berangan laginih, kalu tanam sejuta ekar, huh boleh ekspot ke Amerika nih, bagi Obama rasa dulu pah tu suruh dia promote ke rakyat dia dan negara jajahan dan takluknya..kuat koya.

Nampok dak betapa lebatnya buah itu bertangkai2 banyaknya, kalu tanam banyak sah bayak lagi hasilnya..

Nampok tuh berapa tangkai, banyok sebenarnya, terlidung jah...

Mula2 keluar bunga, napok tuh, lagu ni ruponye bunga dia, halusjah...

Pokok yang merimbun.suburnya..

pokok atas para2 , kalu para luas lagi, subur lagi pokokni..

Pandangan dari atas kanopi pokok..

pandangan tepi...

Angan2ku naka buat para atas bumbung rumah pulak, nanti keluar buah ambik kot jendela jah...hoooo jadi rumah puwakooo

No comments: