Thursday, November 13, 2008

SERAI BERBUNGA


Aku perasan masa nak potong daun, ada batang yang menegak, aku simpan sehinggalah keluar bunga,dan ku biarkan sehingga ia mekar. Itu lirik lagu Flybaits yang popular tahun 70an

Lawa tak bunga serai ini, mungkin untuk dewa2, atau aku pacar yang hina,



Ada serai berbunga... tapi amat jarang
Serai bila berbunga akan terbit batu yg dinamakan geliga serai,
geliga serai ialah sejenis batu putih bersih yg banyak khasiatnya
Selalunya serai berbunga dihalaman rumah wali-wali.
Orang-orang alim suka tanam serai sebab mengikut ceritanya... serai adalah satu2nya tumbuhan di alam barzah, Selalu kita dengar cerita org yg koma... dia akan bermimpi dibawa berjalan disatu jalan yg nyaman dah terang... dipenuhi dgn pokok serai, kemudian dia akan berpatah balik.... maka dia tak jadi mati kerana cepat2 teringatkan serai dirumah dia.
maksudnya... belum sampai ajalnya
Dalam kitab2 lama seperti Tajul Muluk banyak diceritakan tentang serai dan hikmatnya.
bagi ahli2 sufi perkataan bila serai berbunga bermaksud "keajaiban yg ditunggu oleh setiap orang"
lain dari pepatah "kucing bertanduk", kucing bertanduk adalah perkara mustahil akan berlaku.
tetapi serai berbunga adalah sesuatu hikmat yg jarang2 diperolehi, doa yg makbul juga diibaratkan sebagai serai berbunga (rujuk syair al sufi Sheikh Ahmad Kursani ms 24, baris 6)

SO jangan main-main dengan ayat 'Bila serai berbunga', dan lagu tu tak gila, sebab ia dicipta berdasarkan rujukan dari kitab kitab


Jenny : Alamokk, betulke gituuu, jadi aku ni nampok je gini....pokok serai berbunga mah aku je, kalu jenis serai wangi mudah jumpa berbunga, ini serai makan kadang2, seumur hidup aku inilah kali pertama lihat bunga serai. Aku cari maklumat dari internet, dapat petikan diatas, dan banyak lagi versi teks dan video. Nak tak caya rugi, aku caya sikit2jah, aku panggil orang yang dah berpengalaman dalam hal nih, cuba nasib. Tepat jam 12 tegah malam....Oooouuuu Ouuuu...Ooooouuuuu berdiri bulu ketiak. Hujan renyai2, orang tuh mulanya nak tunggu hujan berenti..tapi masih renyaii, dia suruh aku cangkul dan cabut, mampuih aku tak cabutt,aku suruh dia juga, takut nanti sabit dengan aku tak ada ongg, biar dia buat. Dia baca lebih kurang kumat kumit, debuk cangkul,gali2 cokeh, korek dan maca2 lagu lagi, patutnya sewa case, baru ye. Banyak dapat, asalkan batu ambik, letak dalam baldi air, basuh, simpan....mungkin tak dak rezeki, takut aku jadi riak, agah, sombong dan macam2 hal buruk agaknya maka aku tak diketemukan dengan yang dicari...tak apa...kalu tak cuba tak tau, sebab jarang jadi, oooo kalu tak kaya dah aku, bila kaya ....koya lagih.Sebab sebelum ni tak nanti lagumana kalu nak ada, cangkul sikitje jumpa, tapi aku tetap berbangga kerana serai pilih mah aku untuk ber bunga, bukan mah aku di manek urai je, diKg Juga keluar bunga, tapi aku hanya tengok je. Yang di Manek urai aku simpan gantung kat dinding buat perhiasan, mana tau boleh buat duit cara lain,,,koya lagiii.Tak apalah, lagipun aku dah tengok batu serai yang Cikgu Amir punya, ooolagu tuh, comel jgak,

No comments: